تبلیغات
دنیای اسلام - نخستین زائر کربلا که بود؟ و مطالبی راجع به اربعین حسینی
 
دنیای اسلام
عکس ها و مطالب و پاسخ به سوالات دینی روز
درباره وبلاگ


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود

افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند

و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند!
دکتر شریعتی

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب و اولاده المعصومین علیهم السلام

مدیر وبلاگ : فرزانه
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
چرا مسلمان هستید؟ (علت اصلی)




نخستین زائر کربلا

جابر بن عبدالله انصاری نخستین کسی بود که سنت زیارت اربعین امام حسین(ع) را پایه‌گذاری کرد. وقتی خبر شهادت امام حسین(ع) و یاران بزرگوارش به مدینه رسید، جابر که از دو چشم نابینا بود مدینه را به قصد زیارت کربلا ترک کرد. 

در این سفر شخصیتی دانشمند و مفسری بزرگ به نام «سَعدبن جُناده» همراه جابر بود.

پس از وارد شدن به کربلا در رود فُرات غسل کردند و به کنار مرقد مطهر امام حسین(ع) رفتند و آن حضرت را با زیارتی به نام زیارت اربعین زیارت کردند.

یاد بزرگ سردار دشت کربلا، حضرت حسین بن علی(ع) است که با هر اربعین، حرمتی فزونتر می ‏یابد و به یاد داشتن "پاسداری از ارزشهای معنوی" را گوشزد می کند ولی باعث شکل گیری اربعین حسینی و اولین پیشگام اقامه عزای حسینی در این روز را "جابر" دانسته اند.

به گزارش مهر، بیستم ماه صفر، چهل روز پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت که جان خود و یارانش را فدای دین کردند، در تاریخ به "اربعین حسینی" مشهور شده است.

از آنجا که گرامیداشت خاطره شهید و احیای اربعین وی، زنده نگهداشتن نام و یاد و راه اوست و زیارت، یکی از راههای یاد و احیای خاطره است، زیارت امام حسین(ع) به ویژه در روز بیستم ماه صفر که اربعین آن حضرت است، فضیلت بسیار دارد.

از سنتهای مردمی، گرامیداشت چهلم مردگان است که به یاد عزیز فوت شده خویش، خیرات و صدقات می دهند و مجلس یادبود بر پا می کنند.

اربعین واژه ای است عربی که در متون دینی ما زیاد به آن توجه شده؛ به گونه ای که این کلمه از قداست خاصی برخوردار است، آیت الله جوادی آملی قائل است، در رقم اربعین خصوصیتی وجود دارد که در سایر ارقام، آن خصوصیت وجود ندارد.

تأکید بر زیارت امام حسین(ع)
از مقدس ترین و با فضیلت ‏ترین عبادتهایی که در فرهنگ روایی اسلام به آن سفارش شده زیارت امام حسین(ع) است که اهمیت ویژه‏ای دارد، به گونه‏ ای که برای زیارت هیچ یک از معصومان(ع)، این اندازه سفارش نشده و زیارت امام حسین(ع) به عنوان یک آرزوی همیشگی برای هر مرد و زن مسلمان بوده است.

امام صادق(ع) به "ابن بُکَیر" که از ترس در راه زیارت امام حسین(ع) سخن می ‏گفت، فرمود: "آیا دوست نداری که خداوند تو را در راه ما ترسان ببیند؟"

آثار و برکات زیارت قبر سید الشهدا(ع)
در روایات اسلامی، برای زیارت قبر سیدالشهدا(ع) آثار و برکات زیادی نقل شده است؛ زیارتی که در آن شناخت و تقرب وجود داشته باشد. علامه مجلسی(رحمه‏ الله) در "بحارالانوار" چنین آورده است:

۱. خداوند خطاب به فرشتگان مقرب کرده و می‏ فرماید: "آیا زائران حسین را نمی ‏بینید که چگونه با شور و شوق به زیارت او می‏ شتابند؟"

۲. "زائر امام حسین(ع) در فراز عرش، همسخن آفریدگارش می ‏شود."

۳. "زائر امام حسین(ع) در بهشت به همسایگی پیامبر(ص) و خاندانش مفتخر و مهمان آنان می‏ شود."

۴. "زائر امام حسین(ع) به مقام فرشتگان گرامی خدا ارتقا می ‏یابد."

اولین زائر امام حسین(ع) جابر بن عبدالله انصاری بود
در نخستین اربعین شهادت امام حسین(ع) جابربن عبدالله انصاری و عطیه عوفی موفق به زیارت تربت و قبر سید الشهدا(ص) شدند، اما در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاری در روز اربعین سال ۶۱هجری به کربلا، به نظر می رسد بین منابع تاریخی چندان اختلافی نباشد.

شیخ طوسی می نویسد: "روز اربعین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا(ص) از مدینه برای زیارت قبر امام حسین(ع) به کربلا آمد و او اولین زائری بود که قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد؛ در این روز زیارت امام حسین(ع) مستحب است و زیارت اربعین همین است.

مرحوم آیتی می نویسد: ظاهر عبارت شیخ طوسی آن است که جابر از مدینه به منظور زیارت حرکت کرده بود و در روز بیستم ماه صفر وارد کربلا شد، نه آنکه رسیدن او به کربلا به طور تصادفی بعد از چهل روز از شهادت امام(ع) روی داده باشد و بعید نیست که همین گونه باشد؛ چراکه بعد از رسیدن اهل بیت(ع) به کوفه، ابن زیاد، عبدالملک بن الحارث السلمی را از عراق به حجاز فرستاد تا عمروبن سعید بن عاص اموی، والی مدینه را از شهادت امام(ع) و یاران وی آگاه سازد؛ عبدالملک بی درنگ به مدینه رفت و خبر شهادت امام(ع) را رسماً به والی مدینه ابلاغ کرد.

در این صورت ممکن است که جابربن عبدالله انصاری با خبر یافتن از فاجعه شهادت امام(ع) و بنی هاشم، از مدینه حرکت کرده باشد.

جابر در بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام(ع) وارد کربلا شد و سنت زیارت امام در اربعین به دست او تأسیس شد.

وی که آن هنگام نابینا شده بود، در فرات غسل کرد، خود را خوشبو ساخت و گامهای کوچک برداشت تا سر قبر حسین بن علی(ع) آمد و با راهنمایی عطیه، دست روی قبر نهاد و بیهوش شد؛ وقتی به هوش آمد، سه بار گفت: یا حسین(ع)! آنگاه زیارتی خواند و روی به سایر شهدا کرد و آنان را نیز زیارت کرد.

عطیه و زیارت مرقد امام حسین(ع) در اربعین
اربعین و زیارت امام حسین(ع) با نام دو تن عجین است که یکی از این دو تن "عطیه بن عوف کوفی" فردی که در این روز به همراه جابر بوده است که در نخستین اربعین سیدالشهدا(ع) به کربلا رفت و مرقد پاک آن حضرت را زیارت کرد. عطیه شخصیتی است که امام علی(ع) این نام را برای او برگزیده است.

مرحوم آیتی در معرفی عطیه می نویسد: "بسیار شده است که از روی نادانی و بی اطلاعی وی را غلام جابر گفته اند، در حالی که او یکی از بزرگترین دانشمندان و مفسران اسلامی است. وی از بزرگان تابعین و از شاگردان عبدالله بن عباس است. عطیه تفسیری در پنج مجلد بر قرآن مجید نوشته و از راویان حدیث محسوب می شود".

در کتاب "بشاره المصطفی" آمده است: "عطیه عوفی می گوید: به همراه جابربن عبدالله انصاری به منظور زیارت قبر امام حسین(ع) وارد کربلا شدیم . جابر نزدیک شریعه فرات رفت. غسل کرد و لباسهای نیکو پوشید سپس به طرف قبر مطهر حرکت کردیم. جابر هیچ قدمی را بر نمی داشت، الا اینکه ذکر خدا می گفت تا به نزدیک قبر رسیدیم. سپس به من گفت: مرا به قبر برسان. من دست او را روی قبر گذاشتم. جابر روی قبر افتاد و غش کرد. من مقداری آب روی صورتش پاشیدم. وقتی به هوش آمد، سه بار گفت: یا حسین(ع)؛ سپس گفت: ای حسین(ع) چرا جواب مرا نمی دهی؟ بعد به خودش گفت: "چگونه می توانی جواب دهی در حالی که رگهای گلوی تو را بریده اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده است؟ شهادت می دهم که تو فرزند خاتم النبیین و سید المؤمنین و پنجمین فرد از اصحاب کساء هستی، درود و سلام و رضوان الهی بر تو باد." سپس به اطراف قبر امام حسین(ع) حرکت کرد و گفت: السلام علیکم ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین...اشهد انکم اقمتم الصلاه و اتیتم الزکاه و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر ... ."

ورود اهل بیت(ع) در اربعین اول
بدون تردید اهل بیت(ع) بعد از واقعه عاشورا، به زیارت ابا عبدالله(ع) مشرف شدند اما بین تاریخ ‏نگاران درباره تاریخ این جریان، اختلاف نظر وجود دارد. گروهی از آنها، اربعین اول و برخی نیز اربعین سال بعد را زمان ورود اهل بیت به کربلا می ‏دانند.

از جمله افرادی که ورود اهل بیت را در اربعین اول تأیید می ‏کند، سید بن طاووس است که در کتاب "اللهوف" می ‏نویسد: "وقتی زنان و فرزندان حسین(ع) از شام برگشته و به سرزمین عراق رسیدند، به راهنمای قافله گفتند: "ما را از کربلا ببر." وقتی به کربلا رسیدند، جابربن عبدالله‏ انصاری و جمعی از بنی هاشم و مردانی از اولاد پیغمبر(ص) را دیدند که برای زیارت مرقد مطهر حسین(ع) آمده‏اند. پس همگی در یک زمان در آن سرزمین گرد آمدند.

بنا به برخی نقلها، در همان اربعین، کاروان اسرای اهل بیت(ع) در بازگشت از شام و سر راه مدینه، از کربلا گذشتند و با جابر دیدار کردند؛ البته برخی از مورخان هم آن را نفی کرده و نپذیرفته اند. از جمله مرحوم محدث قمی در "منتهی الامال" دلایلی ذکر می کند که دیدار اهل بیت از کربلا در اربعین اول نبوده است.

بعضی از علما نیز در این باره تحقیق مبسوط و مستقلی انجام داده اند که منتشر شده است؛ به هر حال، تکریم این روز و احیای خاطره غمبار عاشورا، رمز تداوم شور عاشورایی در زمانهای بعد بوده است.

در تاریخ اسلامی ایران نیز، سنت احیای اربعین تأثیر مهمی در شورگستری در شهرها داشت و در چهلم شهدای حادثه قم "قیام مردم در تاریخ ۱۹ دی۱۳۵۶ ش" مردم مسلمان تبریز قیام کردند و شهید دادند.


مراسم سوگواری اربعین حسینی در کشورها و مناطق شیعه نشین
مراسم سوگواری اربعین حسینی، قرنهاست که به طور عمده، در کشورها و مناطق شیعه نشین به شکلهای گوناگون فرهنگی برگزار می شود.

شیعیان به سبب مصائب وارده بر امام حسین(ع) و یاران ایشان و نیز اینکه چهلمین روز پس از شهادت امام حسین(ع) از روزهای زیارتی مخصوص آن امام است، به زیارت ایشان می پردازند و بایدهای اعتقادی خود را به انجام
می رسانند. درونمایه این مراسم، برگزاری آداب سوگواری بر امام حسین(ع)، خانواده و یاران ایشان، یاد آوری مصایب وارده بر ایشان و اطرافیانشان و گرامیداشت یاد و مقام آنان است.

 

محل دفن سر اباعبدالله الحسین(ع)

در این مورد چند قول وجود دارد:

قول اول: حضرت سجاد(ع) سر مبارک را به کربلا بازگردانیده و به بدن سید الشهدا(ع) ملحق نمود. علامه مجلسی در بحارالانوار و بسیاری دیگر این موضوع را تاکید می کنند.

قول دوم: نجف اشرف در کنار مرقد امیر المؤمنین(ع).

قول سوم: حومه کوفه.

قول چهارم: بقیع.

قول پنجم: محل فعلی مقام رأس الحسین(ع) در مسجد اموی دمشق.

قول ششم: در مصر دفن شده است.

در میان این اقوال، به فرموده امامان معصوم علیهم السلام، قول اول صحیح است. سید بن طاووس در لهوف(ج 2، ص 112) و شیخ طوسی نیز با همین نظر موافقند.

در مورد زمان ملحق شدن سر به بدن، به گفته علامه مجلسی، امام سجاد(ع) در روز اربعین اول یعنی بیستم ماه صفر سال 61، با سایر اهل بیت(ع) از شام وارد کربلا شده و سر امام حسین (ع) را به بدن ایشان ملحق کرده است.

------------------------------------------------

تقویم شیعه، صفحه 56/ حوادث الایام، صفحه 66



نوع مطلب : دانستنی ها، 
برچسب ها : نخستین زائر کربلا، اربعین در ایران، عزاداری امام حسین، مقام رأس الحسین، ورود اهل بیت(ع) در اربعین اول، ورود اهل بیت(ع) در اربعین دوم، زیارت امام حسین، جابر بن عبدالله انصاری، بیعت، بیستم ماه صفر، آثار و برکات زیارت قبر سید الشهدا، زیارتگاه، بین الحرمین، دانستنی ها، اربعین، تابعین، فرات،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
شنبه 24 دی 1390 10:43 ق.ظ
امشب شب اربعین مصباح هداست×××دل یاد حسین بن علی شیر خداست×××پروانه به گرد شمع حق پرزد و سوخت×××امشب شب یاد عاشقان وشهداست.
فرارسیدن اربعین حسینی را به شما تسلیت باد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی