تبلیغات
دنیای اسلام - مهم:اطلاعات خطرناك و دروغین فیسبوك در مورد واقعه عاشورا (2)
 
دنیای اسلام
عکس ها و مطالب و پاسخ به سوالات دینی روز
درباره وبلاگ


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود

افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند

و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند!
دکتر شریعتی

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب و اولاده المعصومین علیهم السلام

مدیر وبلاگ : فرزانه
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
چرا مسلمان هستید؟ (علت اصلی)




 مهم:اطلاعات خطرناك و دروغین فیسبوك در مورد واقعه عاشورا

در ادامه مطب....

در نوشتار اول آمده است : ( نظرتان درباره ی این سخن حسین چیست ؟ ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است كه هر عربی از هر ایرانی بهتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتر است. ایرانی ها را باید دستگیر كرد و به مدینه آورد و زنانشان را به فروش رساند و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت. امام سوم شیعیان / كتاب «سفینه البحار و مدینه الحكام و الآثار» صفحه 164 نوشته شیخ عباس قمی)

پاسخ :

در فیس بوك كه سیر می كنی، نمونه های فراوانی را می بینی كه این روزها به نام حدیث و روایت نقل می شوند تا نشان بدهند اسلام، مكتب خرافی و دین عرب هاست.

نمونه زیر، مشتی از خروارهاست كه این روزها با ایمیل و اس ام اس دست به دست می شود؛ و در این روزگار ما چه بسیارند ذهن های شكاك و پر تردید درباره دینداری و دل های فراری از دین كه دل به این روایات فیس بوكی می بندند.

از مدتی پیش حدیثی از امام حسین(ع) در صفحات فیس بوك نقل می شود كه مثلا متن حدیث را هم برای مستند و متقن بودنش، اسكن كرده اند تا به شما بگویند مو، لای درز كارشان نمی رود.

نوشته اند: " ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند. روشن است كه هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از دشمنان ما هم بدتراست. ایرانی هارا باید دستگیر كرد و به مدینه آورد، زنانشان را بفروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت."
حسین بن علی، امام سوم شیعیان، سفینه البحار و مدینه الاحكام و الاثار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴."

متن اسكن شده حدیث در فیس بوك كه عده ای این روزها برای یكدیگر ایمیل می كنند:

 مهم:اطلاعات خطرناك و دروغین فیسبوك در مورد واقعه عاشورا

نكاتی خیلی ساده درباره ظاهرحدیث
1- كتاب عربی "سفینة البحار" احادیث انتخاب شده از بحارالانوار است كه توسط مرحوم محدث قمی جمع آوری شده است. صفحه 164 كتاب مربوط به توضیح لفظ "العجم" است.

بگذریم كه در این قسمت كتاب روایتی از امام حسین (علیه السلام) وجود ندارد.

داخل متن عربی كتاب آمده است: "قال سمعت اباعبدالله". یعنی " گفت شنیدم از اباعبدالله "، كسانی كه اندك آشنایی با روایات داشته باشد، می‌دانند كه مراد از «اباعبدالله» در روایات به صورت مطلق، امام صادق(ع) است، نه امام حسین(ع). پس اول اینكه این حدیث از امام حسین (ع) نیست، اما زیر متن نقل شده در فیس بوك، با فونت نزدیك به متن نوشته اند: "حسین ابن علی، امام سوم شیعیان"

2- مترجمان فیس بوكی، كل متن عربی بالا را متن اصلی حدیث امام تلقی كرده اند. با وجودی كه متن حدیث شنیده شده از امام این است: قال سمعت اباعبدالله: " نحن قریش و شیعتنا العرب و عدونا العجم"

حدیث در اینجا تمام می شود. مابقی، شرح و بیان مولف كتاب است كه با كلمه "بیان" یعنی شرح حدیث شروع می شود. كه نوشته شده:
بیان: "عربی كه شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است (پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) كه دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد."

ادامه سخن مولف كتاب با كلمه "رای الثانی" آغاز می شود. یعنی نظرخلیفه دوم (عمر) را آورده است: "هنگامی كه اسیران عجم وارد مدینه شدند، خلیفه دوم خواست كه زنهایشان را بفروشد و مردانشان را بردگان عرب قرار دهد..."

اگر دقت كنید بالای كلمه بیان و رای الثانی یك خط سیاه وجود دارد كه در متون حدیثی به معنی جداكننده است. داخل تصویر بالا با دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

3- نكته مهم دیگر اینجاست كه این حدیث ادامه دارد اما انگار غرض ورزان صلاح ندانسته اند ادامه حدیث را بیاورند. بنابراین در ادامه این متن سخن امیرالمومنین علی(ع) حذف شده است. در ادامه آمده كه وقتی علی(ع) این جملات را از عمر شنید، اعتراض كرد و فرمود: " پیامبر فرموده كریمان هر قومی را احترام كنید، هرچند مخالف با شما باشند. این جماعت عجم حكیمان و كریمان هستند كه آغوششان را به روی ما گشوده و اسلام را قبول كرده‌اند."

اما نكات محتوایی حدیث و سند و منبع آن:

1-از نگاه مولف كتاب:
باز نكته جالب ماجرا اینجاست كه اصلا مولف كتاب " سفینه البحار" این بخش كتاب را درباره فضائل عجم بیان كرده و با بیان این حدیث و قبل و بعد آن، قصد دارد تا در این بخش كتاب، به شرح و توصیف عجم بپردازد. مرحوم شیخ عباس قمی، حتی قبل از نقل حدیث، یك آیه و حدیث را در تایید سخنش در فضیلت عجم نقل می كند:

در سوره شعراء آیه 198 می فرماید: " ولو نزلناه على بعض الأعجمین فقرأه علیهم ما كانوا به مؤمنین." یعنی : "هرگاه ما قرآن را بر بعضى ازعجم (غیرعرب) ها نازل مى كردیم ... و ایشان آن را بر اعراب مى خواندند، (اعراب به دلیل شدت تعصب) به قرآن ایمان نمى آورند.

وهمچنین امام صادق(ع) در حدیثی در تفسیر این آیه می فرماید: " لو نزل القرآن على العجم ما آمنت به العرب ، وقد نزل على العرب فآمنت به العجم ، فهذه فضیلة العجم" یعنی : " اگر قرآن بر عجم نازل می شد اعراب به آن ایمان نمی آوردند و این قرآن بر اعراب نازل شد و عجم ایمان آوردند و این خود برای عجم فضیلتی است."

2- از نظر علمای لغت شناس:
اول اینكه اینجا هم اصل حدیث را جعل كرده اند وهم آن را با غرض ورزی ترجمه كرده اند. آنها كه عربی نمی فهمند، هر متن عربی را ترجمه ظاهری كلمه به كلمه می كنند.

اگر به لغت نامه های عربی مراجعه كنید "العرب" در لغت به معنای " با فهم و فصاحت و واضح و شفاف سخن گفتن" است. همچنین در زبان عربی واژه "العجم" معانی فراوانی دارد كه یكی از آنها " با ابهام و غیر شفاف سخن گفتن یا چیز گنگ" است.

بنابراین معنای سخن امام صادق این است كه : "ما بنی هاشم و كسانی كه پیرو ما هستند، اهل شفافیت و فهم و فصاحت هستند و دشمنان ما اهل ابهام و گنگی .

چرا این تعریف و معنا درست است؟

به واژه های متن عربی دقت كنید: در كلام عربی حدیث بیان نشده : " العرب شیعتنا و العجم عدونا" بلكه بیان شده "شیعتنا العرب، وعدونا العجم. " در برگردان فارسی هم می توان تفاوت این دو نوع بیان را فهمید. این دو معنی كاملا با هم تفاوت دارند.
در بیان اولی این مطرح می شود كه گروه اعراب شیعه هستند و گروه عجم، دشمن اهل بیت كه این با متن آیات قرآن و روایات گوناگون تضاد دارد.

یعنی اگر در حدیث گفته شده بود "العرب شیعتنا و العجم عدونا" این معنی را می داد، اما حدیث این گونه بیان نشده .بلكه به گونه دوم بیان شده یعنی گفته شیعتنا العرب. یعنی شیعه ما كسی است كه اهل فهم و فصاحت و شفافیت است.

دوم اینكه معنای "العجم" درلغت عربی بعدها در سیر تاریخی به معنای قوم فارس و ایرانی ها ترجمه شده و یكی از معانی اش در زمان پیامبر و اهل بیت، به هرغیرعربی گفته می شده است. اما هم چنان كه در ترجمه فیس بوكی ملاحظه می كنید كلمه عجم به معنای ایرانی ترجمه شده است.

سوم اینكه خود مولف كتاب هم در شرح این حدیث اینگونه بیان می كند:

"عربی كه شیعه ما باشد ممدوح و شایسته است(پس معیار شایستگی، شیعه بودن است) اگر چه عجم و غیر عرب باشد و اما عجم (غیر عربی) كه دشمن ما اهل بیت باشد مذموم و ناشایسته است (پس معیار مذموم بودن، دشمنی با اهل بیت است) اگر چه عرب باشد. به طور خلاصه یعنی این كه : "شیعیان ما ممدوح و مورد ستایش اند چه عرب باشند چه غیر عرب و دشمنان ما مذموم اند چه غیر عرب باشد و چه عرب"

همچنین در ادامه همین حدیث روایات فراوانی در مدح عجم آمده است .حالا این ترجمه صحیح را باترجمه ناقص وسراسر غلط و مغرضانه ای كه از این عبارت داده شده مقایسه كنید: "ایرانی هارا باید دستگیر كرد و به مدینه آورد، زنانشان را به فروش رسانید و مردانشان را به بردگی و غلامی اعراب گماشت !"

3- از نگاه علمای علم رجال :
مساله ریشه ای تر اینكه در روایات باید سند حدیث بر اساس "علم رجال" بررسی شود.

تا همه افراد نقل كننده آن شناخته شده و معتبر باشند. آیت الله خویی در جلد 4 كتاب "معجم الرجال" صفحه 9 می گوید كه در سند این روایت فردی به نام "سلمة بن خطاب" وجود دارد كه علمای رجال او را فردی ضعیف و غیر قابل اعتماد می دانند. علاوه بر این سند این روایت به دلیل فاصله زیاد زمانی بین دو راوی از اتصال برخوردار نیست و از این جهت غیر قابل اعتماد است. پس اصل این حدیث تقطیع دارد و نزد علما رجالی اصلا اعتبار ندارد.

4- از نگاه مفسران قرآن
مساله آخر بررسی محتوای حدیث و تطبیق آن با آیات قرآن است. چون خود پیامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) فرمودند: "اگر حدیثی از ما مخالف با صریح آیات قرآن و یا سنت قطعی ما باشد آن را نپذیرید و قبول نكنید."

به فرض محال اگر همین ترجمه ظاهری فیس بوكی را هم قبول كنیم، به راحتی می توان گفت كه این معنی مخالف با آیه 13 سوره حجرات است كه ملاك برتری را فقط تقوی و ایمان قرار داده و تبعیض نژادی و قومی را باطل می داند.

در سوره حجرات می خوانیم: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ"

"اى مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیله‏ها قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاك امتیاز نیست،) گرامى‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است."

به راستی بهتر نیست كه با اعتقاد به آزاد اندیشی، از اسارت بیماری های قوم پرستی وعقده مندی های ناسیونالیستی بیرون بیاییم و بدون غرض ورزی نسبت به مكتب اسلام و آموزه های راستین و انسان ساز دین روشن، راه زندگی انسانی را بیابیم؟


در پایان توجه شما را به متن زیر جلب میكنم:

در 28 ذی‌الحجه سال 63 هجری قمری ( یعنی 2 سال پس از واقعه ی كربلا) در شهر مدینه انقلابی علیه دستگاه ظالم یزید به وقوع پیوست، زیرا این انقلاب در راستای عكس العمل به شهادت امام حسین(ع) بود، این واقعه را به دلیل آن كه در ریگزارى در اطراف مدینه به نام «حّره» واقع شد و پایگاه لشكر یزید نیز در آن جا بود، آن را در تاریخ به نام «واقعه حرّه» ثبت كرده‌اند.

*آماری  از جنایت لشكریان یزید در مدینه

جنایت وحشیانه لشكریان یزید در واقعه حرّه كه مؤرخان در كتب تاریخی نقل كرده‌اند، در ادامه می‌آید:

1- كشتار هزاران نفر از مردم مدینه

مورّخان از جمله «ابن قتیبه دینورى» آمار كشته‌شدگان را بیش از 10 هزار نفر اعلام كرده‌اند كه از این تعداد 80 تن از اصحاب پیامبر و 700 نفر از مهاجرین و انصار و 10 هزار نفر از تابعان و موالى بوده‌اند.

2- قتل اصحاب رسول خدا(ص)

مسعودى مى‌نویسد: از خاندان ابوطالب دو نفر و از بنى‌هاشم بیش از 90 نفر و از قریش به همان تعداد و 4 هزار نفر از مردم دیگر كشته شدند.

3- مخفى شدن بزرگان اصحاب

ابن كثیر نوشته است: گروهى از بزرگان صحابه مانند جابر بن عبدالله و أبوسعید خدرى براى حفظ

جانشان به كوه پناه برده و أبوسعید در غارى مخفى شدند.

4- كشتار حاملان قرآن

از مالك بن انس نقل شده است كه گفت: در واقعه حرّه هفتصد نفر از قاریان و حافظان قرآن كه سه نفر آنان از اصحاب بودند، كشته شدند.

5- آزادى سربازان براى استفاده از زنان

به نقل از ابن كثیر و مورّخان دیگر آمده است كه؛ سپس مسلم بن عقبه همان‌گونه كه یزید فرمان داده بود، سربازانش را سه روز در شهر مدینه آزاد گذاشت تا به كشتار و غارت و اعمال زشت و شهوت رانى بپردازند.

6- هزار زن باردار از راه غیر مشروع

نتیجه این آزادى تجاوز به حریم دختران و زنان مسلمان و هتك عفّت آنان بود كه بنا بر نقل مدائنى، هزار زن پس از واقعه حرّه فرزندان نامشروع به دنیا آوردند، هزار زن از أهالی شهر مدینه بعد از واقعة حرّه بدون این كه شوهر داشته باشند وضع حمل كردند.

یاقوت حموى مى‌گوید: سربازان یزید وارد مدینه شدند و اموال را غارت كردند و فرزندانشان را اسیر كردند و زنان براى آنان آزاد شد كه در این جسارت هشتصد زن باردار شده و فرزندان نامشروع به دنیا آوردند كه به آنان فرزندان حَرّه مى‌گفتند.

7- پیمان بردگى مردم مدینه

مسعودى مى‌نویسد: مسلم بن عقبه سه روز شهر مدینه را غارت كرد و با بازماندگان از مردم بیعت كرد تا بنده و برده یزید باشند، یعنى نه تنها خود او برده مى‌شد، بلكه پدر و مادرش نیز برده مى‌شدند، فقط دو نفر از این بیعت استثنا شدند یكى امام سجّاد(ع) و دیگرى على بن عبد اللّه بن عباس.

منابع:
(الامامة والسیاسة، جلد 1، صفحه 216)
(مروج الذهب، جلد 3، صفحه 85)
(البدایة والنهایة، جلد 8، صفحه 241)
(المعرفة والتاریخ، جلد 3، صفحه 325)
(البدایة والنهایة، جلد 8، صفحه241)
(البدایة والنهایة، جلد 8، صفحه 241)
(معجم البلدان، جلد 2، صفحه 249)
(التنبیه والإشراف، مسعودی، صفحه 262) 
منبع : وبلاگ انتظار تا كی



نوع مطلب : امام حسین(ع)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : مهم:اطلاعات خطرناك و دروغین فیسبوك در مورد واقعه عاشورا (1)،
نظرات ()
پنجشنبه 8 مرداد 1394 12:48 ب.ظ
با سلام.
شما هم اگر کتب خطی و قدیمی در خانه دارید به مطلبی که در وبم گذاشتم حتما سر بزنید.
دوشنبه 3 فروردین 1394 06:39 ب.ظ
سلام دوست من.سال نو مبارک
چهارشنبه 4 تیر 1393 11:26 ب.ظ
سلام
خدا قوت
ممنون از اینکه در خصوص یک تهمت ناروا به آل الله شفاف سازی کردید.
زیر سایه امام زمان عج همیشه سعادتمند و شاد باشید.
یکشنبه 24 آذر 1392 01:08 ق.ظ
سلام وبلاگت خیلی قشنگه . راستی اگه می خوای پولدار شی بیا تو آدرس زیر و از وبلاگت پول دربیار | yon.ir/Em7a
سه شنبه 28 آبان 1392 01:29 ب.ظ
سلام تا کی از این قالب استفاده میکنی ؟ سایت قالب دهی که دادم قرعه کشی روزانه داره و حتما بلاخره 1 روز برنده میشی ... شایدم امروز و فردا
شنبه 25 آبان 1392 05:15 ب.ظ
سلام خوبی؟ وبلاگ خیلی خوبی داری.خوشحالم وبلاگ تو را پیدا کردم.من هم یه سایت دارم و براش دنبال مدیر میگردم.همچنین اگه تو سایت فعال باشی جایزه هم میدیم. اگه خواستی به سایتم یه سر بزن.همچنین اگه دوست داشتی میتونیم با هم تبادل لینک کنیم http://www.forumbax.com
چهارشنبه 22 آبان 1392 11:42 ب.ظ
سلام من هم مثل شما یه وبلاگ دارم و الان یه سایت راه انداختم و فایل میفروشم و کسب درآمد میکنم در ضمن آرشیوی از فایل هام هم دارم اگه دوست داری شما هم میتونین روی سایتی که من راه انداختم فایلهاتون رو بفروشین البته این کار مزایای دیگری هم برای شما داره که توضیحات بیشترش رو روی سایت بخونین
چهارشنبه 22 آبان 1392 08:05 ب.ظ
سلام عزیز لینک وبتون رو به رایگان در لینکستان ظهور12 ثبت کنید | www.zohur12.ir/link
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی