تبلیغات
دنیای اسلام - چرا امامان شیعه و پیامبران دارای زنان و فرزندان زیاد بودند؟
 
دنیای اسلام
عکس ها و مطالب و پاسخ به سوالات دینی روز
درباره وبلاگ


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود

افسوس که بجای افکارش زخمهای تنش را نشانمان دادند

و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند!
دکتر شریعتی

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب و اولاده المعصومین علیهم السلام

مدیر وبلاگ : فرزانه
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
چرا مسلمان هستید؟ (علت اصلی)




پاسخ مذکور را در سه قسمت به حضور شما تقدیم می نماییم :
قسمت اول :در مورد پیامبران گذشته :
این سخن که پیامبران گذشته بیش از مردم زمان خود زن و بچه داشتند، سخنی ناصواب و ادعایی بی دلیل است .
برخی از گزارش ها در مورد زنان بسیار حضرت سلیمان (ص) نقل شده است که دروغی بیش نیست .قصه گویان و دغلبازان جهت سرگرمی این ها را ساخته اند.(3
پیامبران سلف مانند دیگر مردم زمان خود به امر ازدواج و زاد و ولد رو می آوردند این چیز جدایی نیست که مفصلاً دربارهء آن سخن بگوییم و توجیه نماییم .
اوضاع و شرایط تکثیر نسل و ازدواج در هزاران سال گذشته را نباید با فرهنگ اجتماعی امروز مقایسه نماییم .شاید امروزه در بسیاری از فرهنگ ها این سخن پذیرفته شده باشد که فرزند کم تر داشتن مصلحت است ، ولی در هزاران سال پیش فرهنگ پذیرفته شده غیر از این بود. به جهت این که
اولاً:نسل بشر چندان گسترش نیافته بود تا مشکلی پیش آید و کنترل موالید مطرح گردد،
ثانیاً:وجود جنگ ها، بلاها و آفات طبیعی مدام نسل بشر را تهدید می کرد، با این وجود تلاش جهت ازدیاد نسل و تکثر زن و فرزند تا حدودی با ارزش تلقی می شد. حال اگر در زندگانی پیامبران سلف ، پیامبری از زن و فرزندمتعددی بهره مند بود، با وجود فرهنگ مذکور، جایی برای ایراد و اشکال باقی نمی ماند.
قسمت دوم :در مورد پیامبر اسلام (ص):
با توجه به نکته ای که در قسمت اول بیان شد، می گوییم :تعدد زوجات پیامبر اسلام (ص) در زمان خودش امری پسندیده بود. اینک در توضیح ، تفسیر و فلسفهء تعدد زوجات پیامبر اسلام (ص) را بیان می داریم
در آغاز بیان دو نکته ضروری است :
اول :نگاهی کوتاه به فرهنگ ازدواج در جزیرةالعرب در زمان پیامبر(ص)
1- عرب های جاهلی نسبت به دختر در برابر پسر، بلکه جنس زن در برابر مرد بی علاقه بودند، چون در محیطی که مدام مردم با هم به جنگ و خونریزی مشغول بودند و هر کس هر قدر که می توانست ، به دیگران ظلم روامی داشت ، خوف داشتند که در جنگ ، دختران اسیر شوند و باعث ننگ آن طایفه گردند، نیز به جهت وضع بداقتصادی و این که دختران به فحشا رو آورند و... به دختر علاقه ای نداشتند، بلکه دختر دارای را ضد ارزش می شمردند و به زنده به گور کردن دختران رو آوردند.
2- چون جنگ و خونریزی در آن محیط امری متداول بود، و عرب جاهلی با اندک بهانه ای یک دیگر رامی کشتند، حاصل به هم خوردن تعادل جمعیتی بود و نسبت زنان به مردان افزایش چشمگیری پیدا می کرد(چون مردان به جنگ اقدام می کردند، نه زنان و کشته ها از مردان بود) که گزینهء را برای رهایی از مشکل عدم تعادل جمعیتی پذیرفتند. این مشکل در اکثر نقاط از جمله در ایران هم وجود داشت ، لیکن درعربستان بیشتر بود.
3- در آن وضع ناگوار اقتصادی ، زن گرفتن از یک خانواده و قبیله نوعی کمک به آنان محسوب می شد، به همین جهت مشرکان قریش به دامادهای پیامبر(ص) فشار وارد می کردند که دختران پیامبر(ص) را طلاق دهند و برمشکلات پیامبر افزوده بشود.
4- در محیطی که ناامنی و جنگ و خونریزی آسایش را از همگان ربوده بود، ازدواج مهم ترین عامل بازدارنده ءاز جنگ به شمار می آمد.
5- در آن وضع زن بیوه اگر شوهر نمی کرد، خوشایند نبود، بلکه زشت شمرده می شد. به مجرد آن که شوهرمی مرد، یا از وی طلاق می گرفت و عده وفات یا طلاق سپری می شد، شوهری دیگر گزینش می شد، مانند که اول همسر جعفر بن ابی طالب شد، بعد از شهادتش به عقد ابوبکر درآمد و بعد ازدرگذشت ابوبکر همسر امام علی (ص) شد. این شیوه در آن فرهنگ متداول بود.
نکته دوم :نگاهی گذرا به ازدواج پیامبر(ص).
1- پیامبر(ص) در 25سالگی با حضرت خدیجه که چهل سالش بود و قبلاً یک یا دو بار شوهر کرده بود و بامرگ شوهر بیوه شده بود، ازدواج نمود، و به مدت بیست و پنج یا بیست و هشت سال با وی زندگی کرد وهمسر دیگری نگرفت .
2- همهء همسران پیامبر (جز عایشه ) بیوه بودند. آنان پیش از آن که به همسری پیامبر(ص) درآیند، یک یا دوبارشوهر نموده بودند و بعد از درگذشت و یا شهادت شوهر و انقضای عده به عقد پیامبر(ص) درآمدند.
3- عمدهء ازدواج های پیامبر(ص) در شرایط سخت و دشوار جنگی صورت گرفته بود، مانند شکست مسلمانان در جنگ احد که وضع مسلمانان بسیار ناراحت کننده بود.
4- پیامبر(ص) از قبایل مهم عرب مانند تیم ، عدی ، بنی امیه ، نیز یهودیان مدینه همسر انتخاب کرد، ولی از قبایل انصار زن نگرفت .
دقت در این امور به ما می فهماند که ازدواج های پیامبر نه در پی ارضای خواهش های نفسانی ، بلکه در جهت اهداف عالی بود که ذیلاً بیان می شود.
بی شک پیامبر در ازدواج های متعدد دنبال خوشگذرانی ها نبود، چون :
اولاً:اگر چنین بود، می بایست در سنین جوانی به این امر مبادرت می کرد، نه در سنین پیری و آن هم در شرایطسخت و دشوار.
ثانیاً:اگر شهوت انگیز بود، می بایست جهت گیری هایش در گزینش همسر، این ادعا را اثبات کند. حضرت دنبال زنان زیبا و جذاب از جهت امور جنسی و جوانی نبود، حتی به خواستگاری برخی از زنان مانند رفت و او تعجب نمود در این سن و سال که کسی حاضر نمی شود با او ازدواج کند، چرا پیامبر دنبال زنان جوان نمی رود و به خواستگاری او کسی را فرستاده است .
ثالثاً:آنانی که با انگیزهء کامیابی جنسی به ازدواج های متعدد رو می آورند، ماهیت زندگی آنان به گونه ای دیگراست . آنان به زرق و برق ظاهری زندگی ، لباس و زینت زنان و رفاه و خوشگذرانی رو می آورند؛ در حالی که سیره و زندگی پیامبر اسلام (ص) خلاف این را نشان می دهد. پیامبر(ص) در برابر خواست همسران خویش درمورد زرق و برق زندگی ، آنان را مخیّر کرد که یا همین ساده زیستی را برگزینند و به عنوان همسر پیامبر باقی بمانند و یا از حضرت طلاق بگیرند و بروند دنبال زرق و برق زندگی .
علامهء طباطبایی در این باره می نویسد:داستان تعدد زوجات پیامبر(ص) را نمی توان بر زن دوستی و شیفتگی آن حضرت نسبت به جنس زن حمل نمود، چه آن که برنامه ازدواج آن حضرت در آغاز زندگی که تنها به خدیجه اکتفا نمود و هم چنین در پایان زندگی که اصولاً ازدواج بر او حرام شد، منافات با بهتان زن دوستی آن حضرت دارد.(4
رابعاً دو تن از زنان پیامبر(ص) کنیز بودند. اگر هدف پیامبر از ازدواج لذت بردن از آنان بود، این دو چون که کنیزبودند، بدون ازدواج پیامبر(ص) می توانست از آنان بهره مند شود. با این تحلیل ازدواج بی فایده بود.
بنابراین اهداف و حکمت های ازدواج پیامبر(ص) را می بایست در اهداف بلند و ارزشی جستجو نمود که مهم ترین آن بدین شرح است :
1- هدف سیاسی - تبلیغی :
یکی از اهداف ازدواج های پیامبر(ص) هدف سیاسی - تبلیغی بود؛ یعنی با ازدواج موقعیتش در بین قبایل مستحکم گردد و بر نفوذ سیاسی و اجتماعیش افزوده شود و از این راه برای رشد و گسترش اسلام استفاده نماید.
حضرت به خاطر به دست یابی به موقعیت های بهتر اجتماعی و سیاسی ، در تبلیغ دین خدا و استحکام آن وپیوند با قبایل بزرگ عرب و جلوگیری از کارشکنی های آنان و حفظ سیاست داخلی و ایجاد زمینهء مساعد برای مسلمان شدند قبایل عرب ، به برخی اقدامات رو آورد.
در راستای این اهداف پیامبر(ص) با عایشه دختر ابوبکر از قبیله بزرگ با حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ با ام حبیبه دختر ابوسفیان از قبیلهء نامدار بنی امیه ، ام سلمه از بنی مخزوم ، سوده از بنی اسد، میمونه ازبنی هلال و صفیه از بنی اسرائیل پیوند زناشویی برقرار نمود. ازدواج مهم ترین پیوند و میثاق اجتماعی است ، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیاری از خود به جا می گذارد.
در آن محیطی که جنگ و خونریزی و غارتگری رواج داشت ، بلکه به تعبیر جنگ و خونریزی وغارتگری جزو خصلت ثانوی آنان شده بود،(5 بهترین عامل بازدارنده از جنگ ها و عامل وحدت و اُلفت ،پیوند زناشویی بود. به همین جهت پیامبر(ص) با قبایل بزرگ قریش ، به ویژه با قبایلی که بیش از دیگران باپیامبر(ص) دشمن بودند، مانند بنی امیه و بنی اسرائیل ، ازدواج نمود. اما با قبایل انصار که از سوی آنان هیچ خطری احساس نمی شد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنی نداشتند، ازدواج نکرد.
نویسندهء مسیحی می نویسد:محمد(ص) ام حبیبه را به ازدواج خود در آورد تا بدین ترتیب دامادابوسفیان شود و از دشمنی قریش نسبت به خود بکاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان وسایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام حبیبه عامل بسیار مؤثر برای تبلیغ اسلام در خانواده های مکه شد.(6
2- هدف تربیتی :پیامر(ص) حمایت از محرومان و واماندگان را جزء آیین نجات بخش خویش قرار داد. قرآن مردم را به حمایت از واماندگان و محرومان و ایتام فرا می خواند. پیامبر(ص) در مناسبت های مختلف مردم را به این کار خداپسندانه تشویق نمود، و در عمل برای مردان بیچاره و وامانده در کنار مسجد را بنا نهاد وحدود هشتاد نفر از آنان را در آن جا سکنی داد.
این حمایت عملی وصفه نشینی مربوط به مردان بود، اما دربارهء زنان با توجه به موقعیت آنان ، این گونه راه حل برای رهایی آنان از مشکلات پسندیده نبود، بلکه رسول خدا(ص) برای زنان راه حل دیگری را در نظر گرفت .حضرت از فرهنگ مردم و راه حل چند همسر داری که بازتاب شرایط اجتماعی بود، بهره جست و مردان مسلمان را تشویق نمود که زنان بی سرپرست و یتیم دار را به تناسب حالشان ، با پیوند زناشویی به خانه های خویش راه بدهند، تا آنان و یتیمانشان از رنج بی سرپرستی و تنهایی و فقر مالی و عقده های روانی رهایی یابند؛و خود نیز در عمل به این کار تن داد تا مسلمانان در عمل تشویق شوند و در مسیر رفع محرومیت واماندگان قدم بردارند.
پیامبر(ص) با زنان بیوه ازدواج نمود و آنان را به همراه فرزندان یتیمشان به خانهء خویش راه داد، تا هم خودش به قدر توان در زدودن مشکلات گام برداشته باشد و هم الگوی خوبی برای مردم در این امر باشد.
3- هدف رهایی کنیزان :
اسلام با برنامه ریزی دقیق و مرحله به مرحله در جهت آزادی اسیران گام برداشت . رسول خدا(ص) ازشیوه های خوب و متعدد برای آزادی اسیران بهره جست که ازدواج از جملهء آن ها است . جویریه و صفیه کنیزبودند. پیامبر(ص) این دو را آزاد کرد و سپس با آن دو ازدواج نمود، تا بدین وسیله به مسلمانان بیاموزد که می شود با کنیز ازدواج نمود. اول او را آزاد نمود و سپس شریک زندگی قرار داد. در ازدواج پیامبر با جویریه بسیاری از کنیزان آزاد شدند. توضیح این که :جویریه در غزوه بنی مصطلق اسیر شده بود و در سهم غنیمتی رسول خدا(ص)قرار گرفت . حضرت وی را آزاد کرد و سپس با وی ازدواج نمود. کار حضرت برای یارانش الگوی خوبی شد و تمامی اسیران غزوه بنی مصطلق که حدود دویست تن بودند، آزاد شدند.
دانشمند مسیحی می نویسد:محمد با جویریه ازدواج کرد. یارانش این عمل را نپسندیدند و آن را باتعجب می نگریستند. فردای آن روز کم کم اسیران خود را آزاد کردند، چون که نمی توانستند بپذیرند که بستگان همسر پیامبر(ص) بردهء آنان باشند. (7
4- نجات زن و جلوگیری از غلتیدن وی در دامن بستگان مشرک و کافر:
برخی از زنانی که مسلمان شده بودند و به جهت مرگ ، شهادت و یا ارتداد شوهر، بی سرپرست می شدند وزندگی بر آنان بسیار مشکل بود و در وضع بسیار آشفته ای به سر می بردند، همانند ام حبیبه ، دختر ابوسفیان که همراه شوهرش به حبشه هجرت کرد و در آن جا بی سرپرست شد. نه می توانست در آن جا بماند و نه به مکه نزد پدرش برگردد.
پیامبر(ص) وقتی که از مشکل وی با خبر شد، پیکی برای نجاشی پادشاه حبشه فرستاد و ا ز او خواست تا ام حبیبه را به عقد پیامبر درآورد. این ازدواج باعث شد که وی از سرپرستی نجات پیدا کند و به دامن بستگان مشرک خویش نغلتد.
5- طرد سنت غلط و جاهلی :
در اسلام حکم پسر واقعی را ندارد و زن پسر خوانده بر مرد محرم نیست . در حالی که درجاهلیت احکام پسر واقعی را بر پسر خوانده سرایت می دادند، از آن جمله زن پسر خوانده بر پدر خوانده محرم بود. اسلام این حکم را باطل نمود.(8
پیامبر(ص) به دستور خدا با که همسر مطلقه زید بن حارثه ، پسر خواندهء پیامبر بود، ازدواج نمود، تا حکم جاهلی را در عمل باطل کنند و مردم پذیرای نقض حکم جاهلی باشند. (9
اگر این ازدواج صورت نمی گرفت ، ممکن بود زید بن حارثه ، یا پسرش اسامه بن زید، بعد از رحلت پیامبر به عنوان پسر و وارث پیامبر مطرح می شد و مسیر امامت و وراثت خاندان پیامبر(ص) دگرگون می شد.
افزون بر این امور ازدواج های پیامبر از اهداف و حکمت های دیگری برخوردار بود که به جهت رعایت اختصاراز ذکر آن ها خودداری می شود.
]سدر پایان به بیان نکته ای دیگر می پردازیم :در اسلام چند همسر گزینی برای مردان محدود است . مرد نمی تواندبیش از چهار همسر دائمی در یک زمان داشته باشد.
قرآن می گوید:با رعایت عدالت می تواند چهار همسر داشته باشد.(1 تا قبل از نزول این حکم مردان بیش ازچهار همسر دائمی داشتند.
همهء زنان پیامبر(ص) قبل از نزول این حکم به عقد پیامبر(ص) درآمده بودند. خداوند به پیامبرش دستور داد که از این پس حق نداری با کسی ازدواج نمایی ، و حتی اگر همهء زنانت را طلاق بدهی ، به جای آنان نمی توانی بازنان دیگری ازدواج نمایی .(11
این حکم از احکام اختصاصی پیامبر(ص) بود، همان گونه که وجوب خواندن نماز شب و... از مختصات پیامبربود.
قسمت سوم :در مورد امامان (ع):
هیچ یک از امامان (ع) بیش از حد مجاز شرعی زن نداشتند، همان گونه که در پاسخ به سؤال قبلی بیان شد، باتوجه به اوضاع و واقعیت ها چند همسر گزینی مردان از ضرورت های اجتماعی آن زمان بود و اسلام به گونه ای آن را مشروع شمرد. امامان (ع) در همین چارچوب عمل می کردند.
با توجه به ضرورت ها و مصلحت ها برخی از امامان (ع) چهار همسر داشتند، مانند امام علی (ع) البته بعد ازرحلت حضرت زهرا (س ). در زمان حضرت زهرا (س ) حضرت علی (ع) همسر دیگری اختیار نکرد، و برخی امامان ، کمتر از چهار همسر داشتند. همان گونه که در حکمت های ازدواج های پیامبر(ص) گذشت ، آن حکمت ها در ازدواج های امامان (ع) نیز هست . افزون بر آن ، ازدواج های امامان (ع) گاهی به جهت خوف ازحکومت بود، مانند ازدواج امام هشتم (ع) با دختر مأمون عباسی ، نیز ازدواج امام جواد(ع) با دختر مأمون عباسی .
گاهی علت ازدواج های امامان (ع) روش تربیتی و بها دادن به زیردستان و طرد امتیازات جاهلی است ، مانندازدواج امام سجاد(ع) با کنیزی که اول او را آزاد کرد، سپس به عقد خود درآورد که به حضرت خرده گرفت که چرا فردی از بزرگ خاندان قریش با یک کنیز آزاده شده ازدواج نموده است . حضرت فرمود:.(12
متأسفانه برخی از دانشمندان نسبت های ناروایی در امر ازدواج به بعضی از امامان داده ، مثلاً گفته اند:امام حسن (ع) خیلی زن می گرفت و طلاق می داد!این تهمت ها نادرست است و می توانید در این مورد به کتاب حقایق پنهان اثر احمد زمانی ، صفحات 331تا 353مراجعه نمایید.
آن چه که بیان شد در مورد زنان پیامبران و امامان (ع) بود، اما در مورد فرزندان می گوییم :در گزارش های تاریخی سخنی از فراوانی فرزندان پیامبران نیست . تنها از حضرت یعقوب دوازده پسر نقل شده است پیامبراسلام (ص) نیز چند فرزند بیش تر نداشت . هم چنین امامان (ع) جز امام علی (ع) و موسی بن جعفر(ع) که نسبت به دیگر امامان (ع) از فرزند بیش تری بهره مند بودند و همان گونه که بیان شد با توجه به اوضاع و شرایطاین یک امر کاملاً طبیعی و متداول بود و برخی از افراد فرزندان بیشتری داشتند.
(1 شیخ طوسی ، الغیبة، ص 11
(2اثبات الوصیه ، مسعودی ، ص 262 سید محمد صدر، تاریخ الغیبة الصغری ، ص 222
(3 ر. ک :ابوهریره و احادیث ساختگی ، اثر سید عبدالحسین شرف الدین جبل عاملی .
(4سید محمد حسین طباطبایی ، فرازهایی از اسلام ، ص 174
(5مقدمه ابن خلدون (ترجمه )، ج 1 ص 286
(6 محمد پیامبری که از نو باید شناخت ، ص 27
(7 همان ، ص 181
(8احزاب (33 آیهء 4
(9 همان ، آیهء 37
(1 نساء (و 4 آیهء 3
(11 احزاب (33 آیهء 52
(12کلینی ، کافی ، ج 5 ص 345 مجلسی ، بحار، ج 46 ص 15



نوع مطلب : پاسخ به سؤالات، 
برچسب ها : زنان پیغمبر، زنان پیامبر، زن، زنان امامان، عفت، حجاب، امامزاده، ازدواج های متعدد، همسران امامان، همسران پیامبر، همسر، گزینش همسر، زندگی، لباس و زینت زنان، تعدد زوجات، تعدد زوجات پیامبر، جنس زن، حکمت های ازدواج، هدف سیاسی - تبلیغی، ازدواج های پیامبر، اهداف ازدواج، رشد و گسترش اسلام، عایشه، جنگ و خونریزی، محمد، قریش، آیین نجات بخش، رسول خدا، زنان بیوه، رهایی کنیزان، زنان مسلمان، ارتداد شوهر، طرد سنت غلط و جاهلی، در مورد امامان، جاهلیت، مشروع، خطبه، تهمت، حقایق پنهان،
لینک های مرتبط :
نظرات ()
جمعه 19 آذر 1389 03:01 ب.ظ
بسیار عالی بود واقعا ممنونم
دیدگاه بدم نسبت به اهل بیت برطرف شد
در متن نیز از منابع نام ببرید تا اطمینان بیشتر حاصل شود
فرزانه چشم دوست عزیز ممنون از لطفتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی